شناخت انواع سختی گیرها و نحوه عملکرد آن ها

آشنایی با موتورخانه و تاسیسات سیستم های سرمایش و گرماییشیی متمرکز

شناخت انواع سختی گیرها و نحوه عملکرد آن ها

۲۱ بازديد

سختی گیرها به دلیل نقش مهمی که در بهبود کیفیت آب ایفا می کنند، به میزان زیادی در تجهیزات و سیستم های آبرسانی مورد استفاده قرار میگیرند. در این مطلب به ارائه تعریفی از سختی گیر مغناطیسی پرداخته و سپس با انواع آنها و نحوه هریک آشنا می شویم.

سختی گیر مغناطیسی چیست؟

سختی گیر دستگاهی است که با ایجاد میدان مغناطیسی و کاهش میل آب به رسوب گذاری، از رسوب بستن آب جلوگیری می کند. این دستگاه همانند فیلتر عمل کرده و املاح و موادی که سبب سختی و سنگینی آب می شوند را کنترل می کند.

املاح و مواد معدنی موجود در آب باعث ایجاد رسوب در مسیر لوله های حرارتی می شوند و با گذشت زمان مسیر لوله ها را محدود کرده و در نهایت سبب اخلال در عملکرد سیستم ها می شوند. از سحتی گیرها به جهت جلوگیری از پیش آمدن چنین شرایطی استفاده می شود.

انواع سختی گیرهای مغناطیسی کدامند؟

سختی گیرهای مغناطیسی که با ایجاد میدان مغناطیسی سبب خنثی سازی مواد موجود در ساختار آب می شوند، خود به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند که عبارت اند ار:

  • سختی گیر مغناطیسی
  • سختی گیر الکترومغناطیسی
  • سختی گیر الکترونیکی

نحوه عملکرد سختی گیرهای مغناطیسی

سختی گیرهای مغناطیسی از اولین و قدیمی ترین تجهیزات بهبود کیفیت آب محسوب می شوند. مبنا و پایه کار سختی گیرهای مغناطیسی خنثی کردن کریستال های کلسیمی است که بر اثر به هم پیوستن کلسیم موجود در آب به  دی اکسید کربن آزاد شده به وجود می آیند. سختی گیرهای مغناطیسی با ایجاد میان مغناطیسی، سبب ایجاد جریان القایی می شوند که این جریان با تاثیر گذاری بر روی یون هایی نظیر کلسیم و کلسیم کربنات، باعث تغییر شکل کریستال های کلسیم کربنات می شود و از با این خنثی سازی باعث جلوگیری از ایجاد رسوبات در سیستم ها و تجهیزات می شود.

نحوه عملکرد سختی گیرهای الکترومغناطیسی

در سختی گیرهای الکترومغناطیسی یک میدان مغناطیسی با توان بالا و با استفاده از امواج الکترومغناطیسی ایجاد می شود. به عنوان یکی از مزایای این نوع از سختی گیرها می توان به این نکته اشاره کرد که در این سختی گیرها می توان میزان جریان را با محدود کردن آن، کنترل و تنظیم نمود. تفاوت این نوع با سختی گیرهای مغناطیسی این است که خطوط میدان مغناطیسی در این دستگاه در راستای لوله به گردش درمی آیند.

نحوه عملکرد سختی گیرهای الکترونیکی

این نوع از سختی گیرها نسل جدیدی از سختی گیرها به حساب می آیند که آنها را با نام رسوب زدای الکترونیکی هم می شناسند. در ساختار این دستگاه، یک سیم پیچ القایی که دور یک لوله پیچیده شده است، به کار رفته است. این سختی گیرهای الکترونیکی با ایجاد میدان مغناطیسی به شکل دایره های متحد در مرکز لوله، سبب تغییراتی در یون های مثبت و منفی موجود در آب می شود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.