انواع مشعل و کارکرد آن

آشنایی با موتورخانه و تاسیسات سیستم های سرمایش و گرماییشیی متمرکز

انواع مشعل و کارکرد آن

۲۳ بازديد

مشعل یک دستگاهی است که با تلفیق اندازه مشخصی از سوخت و هوا، انرژی سوخت را به انرژی حرارتی تبدیل می کند،و این انرژی به دست آمده توسط مشعل به حرارت مرکزی ساختمان انتقال داده می شود. مشعل به طور کلی وظیفه تولید گرما را بر عهده دارد.و با توجه به گنجایش، می توانیم مشعل مورد نظر خود را انتخاب کنیم. مشعل ها برای تبدیل آب به بخار، گرم کردن مایعات انتقال دهنده حرارت، حرارت دهی بلاواسطه در پختن و اکسید کردن، خشک کردن محصولات و یکسری مواد دیگر توسط فراهم سازی حرارت، استفاده می شوند. مشعل در مواردی مانند هیترها، دیگ هاوپکیج های گرمایشی همچنین وظیفه تولید گرما را بر عهده دارد.انواع دیگ های مشعل دارای گنجایشی متفاوتی می باشند. در ضمن هر مشعل دارنده یک سری رله (کنترل کننده)، فتوسلٰ،ترموستات و یون می باشد که اندازه و مدت زمان هر کدام ازمراحل مشعل را وارسی می کند.

هر مشعل دارای یک ساختاری است که شامل بخش های زیراست:

1) جرقه زن مشعل

2) پلنوم مشعل

3)کنترل کننده مشعل

4) محفظه مشعل

5) سیستم ایمنی شعله 

 

اجزای و قطعات به وجود آورنده مشعل

بنا به گفته بالا متوجه این مطلب شدیم که مشعل وظیفه تولید حرارت و گرما برای بسیاری از دستگاه را به عهده دارد و همچنین یک مشعل را تعدادی اجزای مجزا و مختلف با در قرار گرفتن کنارهم تشکیل می دهند که هر یک از همین اجزا وظایف خاص خود را دارد و نحوه ی عملکرد هر کدارم می تواند تاثیر زیادی بربازدهی کل دستگاه داشته باشد، که میخواهیم در ادامه مطلب به آنها می پردازیم :

1) شیر قطع کننده گازی

2)  شیر برقی

3) رله کنترلی

4) فیلتر

5) ترانس جرقه

6) الکتروموتور

7) خنک کننده با پروانه هوا

8) الکترود جرقه

9) دمپر تنظیم هوا

10) شعله پخش کن

11) نشت یاب

انواع مشعل از دید سوخت مصرفی

در این قسمت به 4 مورد از مشعل هایی که بر اساس سوخت مصرفی تقسیم بندی شده اند، می پردازیم:

َُِّ‍‍1. مشعل سوخت گازی : مشعل با سوخت های گازی به سبب قیمت معقول، آلایندگی کم تر ودر دسترس بودن، همیشه یکی از مهم ترین و پرمصرف ترین نوع سوخت ها بوده است.و همینطور سوخت گازی برای صنایع شیمیایی مورد استفاده قرارمی گیرد. این نوع از سوخت بنا به نوع پالایش شامل متان، نیتروژن، دی اکسید کربن و پروپان می باشد.

2.مشعل سوخت گازوئیل : اینگونه از مشعل ها با سوخت گازوئیل، شعله به وجود می آورند. راندمان کاری این مشعل بدین صورت است که با راه اندازی موتور و چرخش پره ها، هوای مورد نیاز برای اشتعال فراهم می کند. سوخت گازوئیل زمانی که دسترسی به گاز طبیعی وجود ندارد می تواند جایگزین سوخت دیگری شود.

  1. مشعل سوخت مازوت یا نفت سیاه : مشعل سوخت مازوت راه اندازه و نصب بسیار راحتی نسبت به سایر مشعل ها دارد. مزیت این نوع سوخت، سر و صدای کم،عملکرد بالا و همچنین ایمن بودن آن می توان اشاره کرد. برای ایجاد شعله در این نوع سوخت از پودر کردن سوخت استفاده می شود که این کار نیاز به انرژی دارد.

4. مشعل سوخت دوگانه یا چندگانه : این مشعل توانایی ایجاد شعله، از راه استفاده سوخت گاز و گازوئیل را دارد. یک مزیت قابل توجهی که این نوع سوخت داراست، این است که اگر زمانی سوختی در دسترس نبود ما می توانیم  سوخت دوگانه را جایگزین سوخت های دیگر بکنیم . سوخت دوگانه یکی از پرمصرف ترین مشعل هاست که به خاطر دوگانگی آن ( گازو گازوئیل ) مورد استقبال کارخانجات و ساختمان های مسکونی و اداری قرار گرفته است.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.