آشنایی با منبع کویلی

آشنایی با موتورخانه و تاسیسات سیستم های سرمایش و گرماییشیی متمرکز

آشنایی با منبع کویلی

۲۰ بازديد

منبع کویلی چیست ؟

منبع کویلی یا منبع کویل دار یک مبدل حرارتی غیرمستقیم است، که وظیفه تامین و نگهداری آبگرم بهداشتی منازل را برعهده دارد. منبع کویل داراز یکسری کویل های مسی و یک منبع ذخیره آب تشکیل شده است که آب در حال گردش داخل لوله ها با کویل ها تماس داشته و به طورغیرمستقیم آب گرم می شود. کویل ها در دو شکل یو و یا حلزونی تولید می شوند.

به بیانی دیگر؛ عملکرد منبع کویلی به نحوی است که آب گرم خروجی دیگ را به کمک پمپ آب سیرکولاتور که در لوله های مسی منبع جریان دارد و به صورت غیرمستقیم آب داخل منبع با لوله های مسی برخورد داشته و تبادل حرارتی صورت می گیرد که در نهایت باعث گرم شدن آب می شود.

موتورخانه

انواع منبع کویل دار ؟

منبع کویلی ازیک مخزن و چندین کویل وقطعات دیگر ساخته می شوند. مخزن کویل دار در دو نوع متفاوت طراحی و تولید می شوند که عملکردی یکسان داشته اما از نظر ساختاری با هم فرق دارند.

1) منبع کویلی افقی

2) منبع کویل دارعمودی

مزایا و معایب منبع آبگرم کویل دار

همیشه هنگام خرید و استفاده از یک وسیله اولین چیزی که به ذهنمان خطور می کندٰ، مزایا و معایب آن می باشد. منبع کویلی هم مانند سایر سیستم ها دارای یکسری مزایا و معایبی است که در این قسمت از مطلب به شناخت آنها می پردازیم. 

مزایا مخزن کویل دار:  

1) طول عمر بالا

2) نصب و تعویض آسان

3) حمل و جابه جایی راحت منبع

4) قابل استفاده در ظرفیت های بالا

5) سرعت بالا در تولید آبگرم

معایب منبع کویلی :

1) افزایش مصرف انرژی

2) نیاز به پمپ گردشی در تابستان

3) اختصاص دادن فضای زیادی از موتورخانه

4) نیاز به عایق کاری

 اجزای تشکیل دهنده منبع کویلی  

مخزن :  مخزن یکی از اجزای اصلی منبع کویلی محسوب می شود. ضخامت ورق فولادی استفاده شده در منبع برحسب دمای کاری، فشار کاری دستگاه و ضریب خوردگی آب سنجیده می شود. منابع در دو مدل افقی و عمودی بر حسب محل قرارگیری استفاده می شوند.

پایه :  در منابع کویل دارخوابیده پایه به صورت شاسی در زیرمنبع تعبیه می شود ودر منابع کویلی ایستاده پایه به بدنه منبع متصل می شود.

کویل : کویل ها بر روی یک صفحه منافذدار جوش داده شده است وبرای ثابت نگه داشتن فاصله لوله ها از یکدیگر از صفحات فلزی استفاده می شود. همان طور که در مطالب قبلی گفته شد، کویل ها به شکل یو و حلزونی ساخته می شوند.

بوشن ها :  بوشن ها برای اتصال لوله ها در لوله کشی مورد استفاده قرار می گیرند و هدف از نصب آن برروی منبع جهت رفت و برگشت آبگرم مصرفی و ورود آب شهری است. قطعات مختلفی مانند شیراطمینان، شیر تخلیه و فشارسنجرا می توان توسط بوشن به منبع متصل کرد. 

جداکننده : یک عدسی چدنی مسیر لوله های رفت و برگشت کویل را با یک دیواره و لاستیک آب بندی از یکدیگر جدا می کند.

نحوه رسوب زدایی مخزن کویل دار

رسوب زدایی یک از روش های تعمیر منبع کویلی محسوب می شود که خود به دو روش رسوب زدایی فیزیکی و رسوب زدایی شمیایی که به آن اسیدشویی می گویند، انجام می شود.

رسوب زدایی فیزیکی :
برای قطعات فلزی که بسیار حساس بوده و نمی توان کار فیزیکی روی آنها اجرا کرد، با استفاده از کاردک و فرچه های سیمی به رسوب زدایی آنها می پردازیم.

رسوب زدایی شیمیایی ( اسیدشویی) :
رسوب زدایی شیمیایی به سه روش مختلف انجام می شود: یکی از روش های رسوب زدایی برای قسمت های بیرونی لوله ها، کویل ها و مبدل ها از غوطه ور کردن آنها در حوضچه های اسیدی در مدت زمان مشخص استفاده می شود. روش دوم رسوب زدایی استفاده از دستگاه اسیدشویی برای رسوب زدایی داخل کویل ها، لوله ها و مبدل ها استفاده می شود. روش آخررسوب زدایی، آغشته کردن قطعات بزرگ و جدانشدنی که نمی توان به دو روش قبلی اسیدشویی کرد، از این روش استفاده می شود، به این صورت که ؛ با استفاده از قلمو آغشته به اسید چندین بار آنها را پوشش می دهید وسپس با فرچه سیمی رسوبات آن را از منبع جدا می کنید.

 نکات مهم تعمیروتعویض مخزن کویل دار

  • برای جلوگیری از آسیب دیدن کویل، قبل از تعمیرمنبع، کویل را از داخل مخزن خارج کنید.
  • محل های نشتی علامت گذاری کنید.
  • با استفاده از چکش فلزی میزان خوردگی را در محل های پوسیدگی بررسی کنید.
  • بدانید که اگر میزان خوردگی و تعداد پوسیدگی ها بالا بود، این پوسیدگی در تمام نواحی مخزن وجود دارد.
  • زمانی که محل نشتی یک یا دو جا بود، لازم است که محل نشتی را با استفاده از سوهان گرد و سنباده از زنگ زدگی پاک کنید.
  • برای پوشش محل نشتی لازم است قطر ورقه فلزی آن 2 میلیمتربه شکل چهارگوش و یا دایره ای باشد.
  • در مواقعی که تعداد نشتی ها و پوسیدگی ها زیاد باشد، باید مخزن را تعویض کنید.
  • قبل از تعویض منبع باید تمام اتصالات، شیرآلات، کویل گرمایی، کنترل کننده ها و... را از منبع قبلی جدا کنید.
  • در صورت باز کردن تمام قطعات و تجهیزات از منبع پوسیده، ازسالم بودن آنها مطمئن شوید و مجدد آنها را به منبع جدید وصل کنید.
  • در مرحله آخر، منبع جدید را مطابق دستورالعمل نصب و زیر نظر کارشناسان و تعمیرکاران ماهردر محل خود قرار دهید.

منبع کویلی بهتراست یا منبع دو جداره ؟

منبع کویلی و منبع دوجداره هر دو جزء روش های غیرمستقیم تولید و نگهداری آبگرم در سیستم های گرمایشی محسوب می شوند. اولین تفاوت ساختاراین منابع است، به طوری که؛ منبع کویلی دارای کویل بوده اما مخزن دو جداره دارای دو محفظه ی استوانه ای شکل تو در تو که یکدیگر را پوشش می دهند، طراحی و تولید می شوند. یکی از مزیت های مهم و یا تفاوت آنها در ظرفیت حرارتی است، که از منبع دوجداره در ظرفیت های پایین و از منبع کویلی برای ظرفیت های بالا استفاده می شود، که این امر باعث می شود منبع کویلی در مقابل منبع دوجداره بهترین گزینه برای خرید باشد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.