هنگام ساخت موتورخانه به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

آشنایی با موتورخانه و تاسیسات سیستم های سرمایش و گرماییشیی متمرکز

هنگام ساخت موتورخانه به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

۲۰ بازديد

 

موتورخانه ها از مهم ترین قسمت های یک ساختمان محسوب می شوند که به صورت مرکزی به تامین انرژی گرمایشی و سرمایشی ساختمان می پردازند. این سیستم در ساختمان ها به صورت مشاع می باشد و در آن تجهیزات و اجزای بسیاری به کار می رود که هریک از آنها در این سیستم گرمایش مرکزی، وظیفه خاصی را برعهده دارند.

برای ساخت موتورخانه ساختمان، اصول و قواعد مهمی وجود دارند که باید جهت داشتن یک موتورخانه حرفه ای به هرکدام از انها توجه شود. در این مطلب قصد داریم نکات و استانداردهای لازم جهت ساخت موتورخانه مناسب و حرفه ای را در اختیار شما قرار دهیم.
موتورخانه

 

طراحی نقشه محل قرارگیری تجهیزات موتورخانه

جهت انجام هرکاری، داشتن یک برنامه و طرح کلی پیش از اقدام به کار، از اصول مهم می باشد. به دلیل اینکه موتورخانه قلب ساختمان محسوب می شود که تجهیزات و تاسسیسات بسیاری را در خود جای می دهد، طراحی نقشه ای که محل قرارگیری تجهیزات موتورخانه را مشخص کند، می تواند در فرآیند ساخت بسیار مفید باشد.

از فواید طراحی نقشه موتورخانه می توان به این مورد اشاره کرد که انجام اینکار سبب صرفه جویی در اتلاف وقت می شود و باعث می شود که محل دقیق نصب و قرارگیری تجهیزات، تعداد اتصالات مورد نیاز و مسیر لوله کشی ها نیز مشخص شود.

تعیین محل مناسب جهت پیاده سازی موتورخانه

انتخاب بهترین مکان جهت استقرار تجهیزات موتورخانه، خود یک چالش بزرگ است. در رابطه با اندازه این فضا می توان گفت بسته به ابعاد ساختمان می توان اندازه فضای مورد نیاز جهت اینکار را تعیین نمود. به طور معمول، مساحت موتورخانه به طوری است که 4 تا 9 درصد سطح کل زیربنا را به خود اختصاص می دهد.

در دسترس بودن تجهیزات موتورخانه

وجود فضای کافی در موتورخانه و در دسترس بودن تجهیزات از جمله نکاتی است که باید در فرآیند ساخت و ساز موتورخانه رعایت  شود. دلیل اهمیت این مورد این است که محل راه اندازی موتورخانه به گونه ای باشد که چه در هنگام نصب و گذراندن مراحل اولیه و چه با گذر زمان و نیاز تجهیزات به تعمیر و سرویس، فضای کافی جهت انتقال ابزارآلات وجود داشته باشد و دسترسی به آنها راحت باشد.

نکات اجرایی در فرآیند ساخت موتورخانه

پس از طراحی نقشه سه  بعدی از محل قرارگیری تجهیزات و سپس مشخص نمودن فضای مناسب جهت تعبیه موتورخانه، نوبت به مرحله اجرایی موتورخانه می رسد. این مرحله هم در ساخت موتورخانه بسیار حائز اهمیت می باشد زیرا اگر شما استانداردترین نقشه را طراحی کرده و بهترین محل ممکن جهت استقرار و راه اندازی موتورخانه را تعیین کرده باشید اما در مرحله  اجرایی به رعایت اصول و نکات اساسی دقت نکنید، تمامی مراحل قبلی زیر سوال رفته  و عملکرد موتورخانه در طول زمان به مشکل می خورد.

فراهم سازی تهویه مناسب برای موتورخانه

فراهم ساختن تهویه مناسب برای موتورخانه جهت خارج کردن گازهای سمی ناشی از سوختن تجهیزات از دیگر اصول مهم در موتورخانه می باشد. برای مثال؛ مشعل یکی از تجهیزات به کار رفته در موتورخانه است که جهت انجام وظیفه خوذ نیاز به  اکسیژن و هوای آزاد دارد. همچنین بعضی از تجهیزات موتورخانه  در حین کار از خود دود و گازهای سمی خارج می کنند که باید این گازها به کمک یک تهویه مناسب از محیط موتورخانه به سمت بیرون منتقل شوند.

قرارگیری تجهیزات روی فونداسیون

نصب و قرار  دادن تجهیزات برروی فونداسیون از سری نکاتی است که  باید در فرآیند ساخت موتورخانه به آن توجه شود. با وجود دستگاه هایی مانند چیلر در موتورخانه که به صورت ضربه ای کار می کنند و اگر روی زمین نصب شوند ممکن است در طول زمان به کف و سایر تجهیزات آسیب برسانند، لازم است که جهت ثبات بیشتر و افزایش عمر مفید آنها، تجهیزات را به وسیله بتن روی فونداسیون قرار داده و فیکس کنیم.

اهمیت نصب موتورخانه توسط افراد حرفه ای

برای داشتن یک موتورخانه حرفه ای نیاز است که اینکار را به افراد حرفه ای بسپارید. موتورخانه  به دلیل تجهیزات پیشرفته ای که در خود جای داده است باید توسط افرادی ساخته و اجرا شود که تجربه و دانش تخصصی کافی برای انجام اینکار را دارند، در غیراین صورت با طراحی و اجرای نادرست محل استقرار تجهیزات در طول زمان، ساکنین ساختمان با مشکلات بسیاری مواجه خواهند شد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.