مبدل حرارتی چیست و چه کاربردی دارد؟

آشنایی با موتورخانه و تاسیسات سیستم های سرمایش و گرماییشیی متمرکز

مبدل حرارتی چیست و چه کاربردی دارد؟

۲۳ بازديد

مبدل حرارتی  یکی از ٍپرمصرف ترین تجهیزات صنعتی است و برای انتخاب نوع درست مبدل حرارتی افراد مجربی که سر رشته ای در آن کار دارند، نیاز است. لازم به ذکر است که بگویم که سیستم های گرمایشی در سیستم های فرآیندی به دوبخش، مبدل حرارتی و کوره تقسیم بندی می شوند. منبع گرمایشی و یا حرارتی این دو با هم متفاوت است، به این دلیل که مبدل های حرارتی منبع گرمایشی شان سیال های گرم و کوره ها، منبع گرمایشی شان سوخت های گاز و مایع است .

مبدل حرارتی چیست ؟

مبدل حرارتی سیستمی است که کار انتقال گرما را به صورت بهینه بین دو سیال انجام می دهد. در حقیقت مبدل حرارتی یا گرمایی که بین یک یا چند سیال در گردش، که می تواتند مایع یا گاز مثل: آبٰ،روغن، گازو هوا باشندٰ، را انتقال دهد. مبدل گرمایی یا حرارتی در مواردی همچون صنعت خودرو سازی، پالایشگاه ها ،برج های خنک کننده ، سیستم تهویه مطبوع، نفت و گازٰ، بخارسازهای هسته ای و غیره مورد استفاده قرار می گیرد.

اقسام مبدل حرارتی

مبدل های حرارتی را میتوان از نظر ساختار و فرآیند و فشار به دو دسته تقسیم می شوند:

1)فشارپایین

2)فشاربالا

مبدل های حرارتی دارای بخش هایی متفاوت است که در اینجا به طورکلی 3 مورد ازآنها رابرای شما تشریح می کنیم :

1) مبدل حرارتی صفحه ای : مبدل حرارتی صفحه ای یک آبگرمکن فوری به حساب می آید. این دستگاه متشکل از یک سری ورق های نازک فلزی با فاصله بسیارکم است، کنارهم قرار گرفته اند که باعث برقراری تبدیل حرارتی و یا گرمایی آب داغ و بخار دیگ های حرارتی موتورخانه و یا آب سرد می شود. مبدل حرارتی صفحه ای دارای یک واشر است که به کمک آن، آب بندی کردن صفحه و تامین شبکه انتقال سیال در گروه صفحات را نیز به عهده دارد. 

2) مبدل حرارتی لوله و پوسته : این نوع از مبدل حرارتی کاربرد گسترده و وسیعی در صنایع شیمیایی نظیربخش های تقطیر نفت خام دارد.این مبدل از یک مخزن استوانه ای شکل بزرگ با تعدادی لوله در داخل آن، ساخته می شود. مایعی درون لوله ها در حرکت است که بخار ناشی ازآن بر روی سطح لوله ها و درون آنها را بهجریان می اندازد. وجود لوله های فراوان و سطح برخورد بالایی که وجود داردٰ، گرمای بخار به مایع درون لوله انتقال میابد و باعث به جوش آمدن مایع می شود.

3) مبدل حرارتی سطوح پره ای: همانطور که از اسم این مبدل حرارتی پیداست، دارای پره ها و زمینه هایی برای انتقال گرما که سبب بالا رفتن این سطح می باشد.از مبدل های صفحه ای پره دار برای کاربردهای گاز-گاز استفاده می شود. در بسیاری از مبدل های  صفحه ای پره دار کاهش جرم وتبدیل وزن ازاهمیت بسیاری برخوردار است. برای دسترسی به این کاهش جرم و وزن، مبدل های گرمایی بهم فشرده به طور وسیع وظیفه ای در سرد کردن دمای خیلی پایین، دوباره به دست آوردن انرژی، صنایع فرآیندی، سیستم های تهویه به عهده دارند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.